Triduum Paschalne
   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Czym właściwie jest Triduum Paschalne? Czy nasze uczestnictwo w tych trzech świętych dniach ogranicza się tylko na poświeceniu pokarmów w Wielka Sobotę? Co właściwie rozumiemy przez pojęcie Triduum Sacrum. Otóż Triduum Paschalne są to najważniejsze trzy dni w całym roku liturgicznym w których wspomina się najważniejsze wydarzenia  z dziejów zbawienia, a mianowicie mękę, śmierć i zmartwychwstanie naszego Pana i Zbawiciela Jezusa Chrystusa.

Triduum Paschalne rozpoczyna się Mszą Wieczerzy Pańskiej, w której wspominamy jak Pan Jezus ustanowił wielki dar dla Kościoła, Najświętszą Ofiarę  Mszy Świętej, w której uobecniamy radość paschalną, a zarazem wydarzenia Kalwarii. Chrystus ustanowił też kolejny wielki dar, który pozwala na uobecnianie tej Ofiary, a mianowicie sakrament kapłaństwa. Poprzez ten dar mężczyźni stają się szafarzami sakramentów świętych. Liturgia Wielkiego Czwartku zasadniczo nie różni się od Mszy świętej sprawowanej na co dzień, ale mają w niej miejsca obrzędy które na co dzień się nie odbywają, jak obmycie nóg 12 mężczyznom przez kapłana, symbolizujące uniżenie się Chrystusa, ukazujące Go jako Sługi, który umył nogi 12 apostołom. Po Komunii  św.  następuje przeniesienie Najświętszego Sakramentu do ołtarza adoracji, w którym trwa czuwanie przy Najświętszym Sakramencie do północy. Po zakończeniu liturgii obnaża się ołtarz i wynosi się krzyże z kościoła.

 

 

Liturgia Wielkiego Piątku - w tym dniu kościół powstrzymuje się od sprawowania Mszy świętej,  gdyż nie jest godzien uobecniać w niej jeszcze raz tego, co w tym dniu się dokonało. Liturgia Wielkiego Piątku rozpoczyna się liturgią słowa, w której naczelne  miejsce zajmuje opis Męki Pańskiej według świętego Jana. Po homilii następuje wyjątkowo uroczysta modlitwa powszechna, w której staramy się nie zapomnieć o nikim, bo wszystkich obmyła Krew Chrystusa przelana na krzyżu. Punktem szczytowym całej liturgii jest adoracja krzyża i Komunia święta. Podczas adoracji krzyża pragniemy uczcić go z wielką wdzięcznością, bowiem krzyż - narzędzie śmierci stal się dla nas znakiem zwycięstwa i naszego zbawienia. Odsłonięcie krzyża następuje w 3 etapach, za każdym razem klęka się i w odpowiedzi "pójdźmy z pokłonem" wyraża się wdzięczność Chrystusowi za trud naszego zbawienia. Po Komunii świętej zgodnie z wielowiekową tradycją na zakończenie liturgii przenosi się Najświętszy Sakrament do grobu Pańskiego. Naszą uwagę kierujemy przede wszystkim na wystawiony w monstrancji Najświętszy Sakrament. Grób Pański jest wypełniony prawdziwą obecnością Jezusa Chrystusa.
Wielka Sobota jest dniem, w którym nie odprawia się Mszy świętej, a Kościół nadal pozostaje w ciszy i w modlitwie. Jedynym elementem liturgicznym Kościoła tego dnia jest sprawowanie Liturgii Godzin, która treściowo koncentruje się spoczynku Jezusa w grobie i Jego zstąpieniu do Otchłani.

 

 

Wigilia Paschalna w Wielką Noc - jest to najważniejsza celebracja w całym roku liturgicznym, ponieważ upamiętnia najważniejsze wydarzenie w dziejach świata i ludzkości, jaką było przejście (pascha) ze śmierci do nowego życia przez zmartwychwstanie. W liturgii uobecnia nam ją dwa sakramenty paschalne - chrzest i Eucharystia, które są ośrodkiem tej liturgii. Cała dynamika nocy paschalnej  koncentruje się wokół nowego życia w Chrystusie, dlatego też cała jej liturgia pełna jest symboli życia w Jezusie: światło, słowo, woda i uczta.

 

Znaki te stanowią również główną treść kolejnych części liturgii Wigilii Paschalnej. Wigilia Paschalna, odprawiona nawet przed północą, to jest w sobotę wieczorem, należy już do Niedzieli Zmartwychwstania i jest jej najbardziej uroczystą Mszą świętą.
Pierwsza część: liturgia światła (lucernarium) - znaczenie światła widzi się pełniej w zestawieniu z ciemnością. Dlatego Wigilia Paschalna winna rozpocząć się wówczas, kiedy w kościele i na zewnątrz panuje już ciemność. Na liturgie światła składa się poświęcenie ognia, zapalenie paschału, świec wiernych i oświetlenie kościoła. Symbolikę światła i świecy paschalnej, a także wymowę całej Wielkiej Nocy tłumaczy nam orędzie wielkanocne - Exultet.

 

 

Druga część: liturgia słowa - po krótkim obrzędzie światła Kościół rozważa wielkie dzieła, jakie Pan Bóg dokonał od początku dla swego ludu. Obfitszy zestaw czytań jest cechą charakterystyczna Wigilii - oczekiwania na Pana, którego zapowiadają starotestamentalne wydarzenia zbawcze i prorocy. Liturgia proponuje nam 9 czytań. W liturgii słowa tej nocy powinny być uroczyście wykonane dwa śpiewy: Gloria i Alleluja przed Ewangelią.

Trzecia część: liturgia chrzcielna - woda jest istotnym elementem potrzebnym do życia, dlatego jest znakiem rozpoczynającym życie Boże w człowieku w sakramencie chrztu. Dlatego chrzest i odnowienie przyrzeczeń chrzcielnych ma tak ważne miejsce w liturgii nocy paschalnej, gdyż ten sakrament wszczepia w nas najbardziej w paschalne misterium Chrystusa.

 

 

Czwarta część: liturgia eucharystyczna - uczta paschalna. Liturgia światła, słowa Bożego i chrztu była wprowadzeniem i warunkiem radosnego spotkania ze Zmartwychwstałym na uczcie eucharystycznej. W Eucharystii Wielkiej Nocy uobecni się paschalne przejście Chrystusa przez śmierć do nowego życia. Ten dar życia otrzymują wszyscy uczestnicy uczty paschalnej, posilający się Ciałem i Krwią prawdziwego Baranka Bożego. 

 

 

Procesja rezurekcyjna jest uroczystym ogłoszeniem Zmartwychwstania Chrystusa i wezwaniem całego stworzenia do udziału w triumfie Zmartwychwstałego. Zależnie od tradycji i warunków miejscowych procesję rezurekcyjną można odprawić po Wigilii Paschalnej albo rano przed pierwszą Msza świętą.
Jeżeli ktoś będzie chciał się bliżej zapoznać z obchodami Triduum Paschalnego niech przyjdzie na liturgię, aby uczestniczyć w tych świętych misteriach męki, śmierci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa.